fredag 4 oktober 2013

Ryssland stoppar adoptioner


Ryssland har idag stoppat alla adoptioner till Sverige. Anledningen är att vi tillåter samkönade äktenskap. 13 familjer har redan fått se sina barn och i några fall även träffats men nu är allting tillbakadraget.

I juni så röstade man igenom en lag i Ryssland som förbjuder homosexuella att adoptera barn därifrån. Ryssland hävdar att barn som kommer hit till Sverige blir påverkade av det svenska samhället i sig och ställer därför höga krav om vi ska förhandla till oss ett nytt avtal som garanterar att ingen homosexuell kommer adoptera.
Jag blir så fruktansvärt ledsen och förbannad när jag hörde om detta redan tidigt på morgonen i radio idag. Jag lider med alla dessa människor som väntat så länge på sitt/sina barn och nu är allting stoppat.
Inskränkta Ryssland vill ställa krav på oss. Jag vill inte påstå att Sverige är bäst när det gäller allt, vi kan vara ett konservativt och inskränkt folk MEN vi är så långt före Ryssland när det gäller alla människors lika värde och detta är bara ännu ett bevis på detta.
Förhoppningsvis kan man komma fram till en lösning som gör att de 13 svenska paren får hämta hem sitt/sina barn!


Läs mer här:http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssland-forbjuder-svenska-adoptioner/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tretton-barn-stoppas-fran-att-komma-till-sverige/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-inga-forhandlingar-om-adoptionsavtal/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-vill-bara-fa-hem-barnen/

4 kommentarer:

  1. Inskränkta? I det här fallet tycker jag det är sverige som är inskränkta, ryssland kräver att landet garanterar att barnen inte hamnar hos homosexuella, varför kan då inte sverige gå med på detta för barnen som behöver ett hems skull? Är det viktigare att trycka på homosexuellas rättigheter än dessa 13 barn som fått veta att dom ska komma till en kärleksfull familj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är min personliga åsikt men nog tycker jag att det är inskränkt att dra in alla adoptioner till Sverige för att man är rädd över den öppenhet som råder i vårat land. Jag är stolt över vår kamp för alla människors lika värde och jag tycker inte att vi ska böja oss för att ett annat land har fördomar och åsikter om den hbt-kultur som finns här. Det handlar alltså inte om homosexuellas rättigheter utan det handlar om rätten att få vara den man är.
      //Camilla

      Radera
  2. Fast på bekostnad av dessa barn!! Vuxnas rätt att vara som man är framför att barn ska få en familj som dom så desperat behöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tragiskt att det ska drabba barn och dessa familjer som så länge längtat men jag tycker det handlar om Sveriges integritet och man kan inte bara vika ned sig direkt för ett annat land. Det är viktigt att förhandla och föra en diskussion för att komma fram till den bästa lösningen för alla inblandade.
      //Camilla

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.